-
تدبّر در سوره عصر
پنجشنبه 26 آبانماه سال 1390 20:17
جهت هدایتی سوره اقتضای گذر زمان، خسران انسان؛ مگر برای اهل ایمان با گذر زمان، سرمایه عمر از کف می رود و انسان دچار خسران می گردد؛ مگر کسانی که ایمان آورده، عمل صالح انجام دهند و همدیگر را به حق و صبر سفارش و کنند. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ بخوان این سوره را به نام خدای رحمتگر مهربان وَ الْعَصْرِ(۱)إِنَّ...
-
تدبّر در سوره ناس
پنجشنبه 26 آبانماه سال 1390 20:10
جهت هدایتی سوره لزوم پناه بردن به خدا از شر وسوسه گران از شر وسوسه گران جن و انس به پروردگار، فرمانروا و معبود مردم پناه ببرید. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ بخوان این سوره را به نام خدای رحمت گر مهربان قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ (۱) مَلِکِ النَّاسِ (۲) إِلَهِ النَّاسِ (۳) مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ...
-
تدبّر در سوره مسد
پنجشنبه 26 آبانماه سال 1390 20:07
جهت هدایتی سوره تأکید بر شکست ابولهب، همسرش و تمام ابولهب صفتان. همه کسانی که اموال و اعمالشان را برای مبارزه با حق به کار می گیرند، به شکست و رسوایی محکوم هستند. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ بخوان این سوره را به نام خدای رحمتگر مهربان تَبَت یَدَا اَبِی لَهَب وَتَبَّ (۱) مَا اَغنَی عَنهُ مَالُهُ وَ مَا...
-
درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران
شنبه 9 آبانماه سال 1388 10:38
فلسفه تعلیم و تربیت که خود چارچوبی نظری است، نقشی اساسی در حوزه عملی تعلیم و تربیت به عهده دارد. این نقش متضمن هدایت و بازاندیشی نسبت به اموری است که در حوزه علمی تعلیم و تربیت میگذارد. از این حیث، فلسفه تعلیم و تربیت چون سنگ ترازویی است که وزن فعالیتهای عملی تعلیم و تربیت را نشان میدهد و همچون معیاری عمل میکند که...
-
مبانی تربیت از دیدگاه قرآن
شنبه 9 آبانماه سال 1388 10:23
مبانی تربیت از دیدگاه قرآن به قلم محمد بهشتی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. مبانی تربیت از دیدگاه قرآن کوشیده است تا نوع نگرش و رویکرد قرآن کریم درباره انسان و شوون وجودی و ویژگی های روانی او را که تأثیرگذار در تار و پود نظام تربیتی دینی است مورد بررسی قرار دهد. این کتاب در پنج فصل نگارش یافته است؛ در...
-
اجرای برنامه P4C
شنبه 9 آبانماه سال 1388 10:17
دکتر خسرو باقری در بارة اهمیت اجرای برنامه P4C و همسویی آن با تعلیم و تربیت اسلامی شما درباره فلسفه برای کودکان و نوجوانان با دانشجویان دکتری دانشگاه تهران پایان نامه هایی کار کرده اید. بفرمایید که به نظر شما برنامه هایی شبیه P4C چقدر می تواند برای کودکان و نوجوانان مفید باشد؟ در سابقه نظریه های روان شناختی مثل روان...
-
جنسیت در تربیت اسلامى
شنبه 9 آبانماه سال 1388 09:20
تربیت اسلامى، بنابر مبانى انسان شناختىِ فلسفى ـ دینى خود، گوهر انسانى انسان یا فصل ممیز انسانیت از موجودات دیگر را روح او معرفى مىکند و بدن را ابزارى براى تجلى روح و ارتقاى آن مىداند. روح پدیدهاى مجرد از ویژگىها و حدود مادیّت است و مکان مندى، زمانمندى، کیفیت، اندازه، رنگ، بو و بالاخره جنسیت را برنمى تابد. از این...
-
اصول تربیت اسلامی
شنبه 9 آبانماه سال 1388 09:16
فعالیتهای تربیتی از جمله فعالیتهای اساسی است که در حیات فردی و جمعی انسان، تاثیری انکارناپذیر دارد. این فعالیتها برای تحقق اهداف مورد نظر، تابع اصل یا اصولی است. مشخصکردن اصول تربیت از جمله اقدامات اساسی است که باید قبل از هر کاری انجام پذیرد. در این نوشته پس از بررسی بخشی از تعاریف و بحثهای ارائه شده توسط صاحبنظران...
-
رهبر انقلاب :پایه و اساس علوم انسانی را باید در قرآن جستجو کرد
پنجشنبه 7 آبانماه سال 1388 11:54
رهبر معظم انقلاب اسلامی به موضوع علوم انسانی در دانشگاهها و گلایه خود در این خصوص اشاره کردند و افزودند: مبنای علوم انسانی غرب که در دانشگاههای کشور بصورت ترجمهای تدریس می شود، جهان بینی مادی و متعارض با مبانی قرآنی و دینی است، در حالی که پایه و اساس علوم انسانی را باید در قرآن جستجو کرد. به گزارش جام جم آنلاین به...
-
یوسف و مریم دو مظهر عفت
پنجشنبه 7 آبانماه سال 1388 11:45
قرآن کریم در مقام بیان قوه ی جاذبه ومعرفى ملکه ی عفاف ،هم تمثیل از مرد مىآورد وهم از زن، حال باید دید که آیا مرد در این صحنه عفیفانهتر تجلى نموده، یا زن ؟ یوسف صدیق سلام الله علیه وحضرت مریمسلام الله علیها مزایاى ارزشى فراوانى داشتند که قرآن نقل مىکند. اما آنچه در این مبحث مورد توجه است، وجود ملکه ی عفاف در آنها...
-
مرد و زن ، دو فرد ، از یک نوع و از یک جوهرند ،
پنجشنبه 7 آبانماه سال 1388 11:43
مرد و زن ، دو فرد ، از یک نوع و از یک جوهرند ، جوهرى که نامش انسان است، چون تمامى آثارى که از انسانیت در صنف مرد مشاهده شده ، در صنف زن نیز مشاهده شده است، (اگر در مرد فضائلى از قبیل سخاوت، شجاعت، علم خویشتن دارى و امثال آن دیده شده ، در صنف زن نیز دیده شده است)آن هم بدون هیچ تفاوت. به طور مسلم ظهور آثار نوع ، دلیل بر...
-
خرافات مانع پیشرفت انسان است
پنجشنبه 7 آبانماه سال 1388 11:38
آیت الله سبحانی گفت: همواره خرافاتی در زندگی بشر وجود دارد که مانع پیشرفت انسان می شود و لذا پیامبر (ص) با این خرافات مقابله کرده و زندگی واقعی را جایگزین این خرافات نمودند. به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، این استاد حوزه در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن در مدرسه حجتیه به علت آمدن پیامبر (ص) اشاره کرد و گفت: یکی...
-
آیا فرمان بندگی مخالفت آزادی انسانها است؟
پنجشنبه 7 آبانماه سال 1388 11:24
آنکه گریزد ز خراجات شاه بار کش غول بیابان شود . ابتدا ببینیم عبادت هدف است یا وسیله؟ عبادت هم هدف است و هم وسیله، به این معنى که خود عبادت هدف زندگى است «قُلْ إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیایَ وَ مَماتِی لِلَّهِ رَبِّ اَلْعالَمِینَ بگو نماز و عبادات و زندگى و مرگم همه از آن خداى پرورنده جهانیان است »، 1 مضمون این...
-
مبانی تعلیم و تربیت در قرآن و احادیث 2 - عقل
پنجشنبه 7 آبانماه سال 1388 10:38
قوه عاقله (1) یکى از شؤونات مهم نفس و سبب برترى انسان بر سایر موجودات جهان است. قرآن کریم، در آیات بسیارى، انسان را دعوت به تعقل و تفکر و تدبّر مى نماید و در به کارگیرى این نیروى شگفت انگیز تأکید فراوانى دارد. عقل مرکز سنجش و وسیله ادراک و استدلال و عامل هدایت گر انسان بر سر دو راهى هاى زندگى است. عقل میزان وملاک...
-
شوؤن وجودى نفس انسان
پنجشنبه 7 آبانماه سال 1388 10:36
1 - فطرت فطرت، منشأ حرکت و تکاپوى دایمى انسان به سوى کمال است. کششها و گرایشات فطرى برخلاف کششهاى غریزى، ریشه در اندامهاى جسمى ندارند و از ویژگیهاى ثابت و اصیل روحى هستند. گرایشات فطرى نیز آگاهانه نبوده و شکوفایى استعدادهاى فطرى، مشروط به برطرف کردن موانع آنها و قرار گرفتن در جهت اصلى کمال است. بنابراین، گرایشات فطرى،...
-
شناخت انسان
پنجشنبه 7 آبانماه سال 1388 10:34
مبانی تعلیم و تربیت در قرآن و احادیث فصل اوّل شناخت انسان بخش اوّل حقیقت انسان الف: بُعد مادى و خاکى از دیدگاه قرآن، سرشت اولیه وجود انسان را، عناصرى مادى و خاکى تشکیل مى دهند و بخشى از شخصیت محسوس او به طبیعت گره خورده است؛ تأمل و تفکر درباره انسان که از چه آفریده شده، علاوه بر این که ما را به شناخت یکى از شگفت...
-
مبانی تعلیم و تربیت در قرآن و احادیث
پنجشنبه 7 آبانماه سال 1388 10:32
سپاس خداى را بر این توفیق سپاسگزاریم که پس از گذشت ده سال مطالعه و تحقیق و اندیشیدن درباره مبانى تعلیم و تربیت در قرآن و روایات، مجموعه حاضر، فراهم گردید. انتخاب و گزینش آیات در هر فصل و بخشى از این مجموعه پس از مطالعه و بحث هاى فراوان، گردآورى شده است، به طورى که هر بخشى مى تواند خود به عنوان یک اثر مستقل، قابل بسط و...
-
مبانی "تربیت از دیدگاه قرآن"
پنجشنبه 7 آبانماه سال 1388 10:25
کتاب "مبانی تربیت از دیدگاه قرآن"به قلم محمد بهشتی و از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. ب ه گزارش خبرگزاری مهر، محمد بهشتی هدف خود از نگارش این کتاب را که تحقیقات آن از سال 1378 تا 1386 به طول انجامیده، تبیین مبانی تربیت از منظر قرآن کریم بیان کرده و آورده است: کتاب "مبانی تربیت از دیدگاه...
-
نمونه ای از روشهای تربیتی قرآن
پنجشنبه 7 آبانماه سال 1388 10:03
قرآن کریم کتاب انسان سازی است. این بحر بیکران علم و معرفت و کتاب جاوید حضرت حق تعالی، سرشار از روشهای متعدد تربیتی برای کمال انسان است. در نوشته حاضر، نویسنده کوشیده است به نمونه هایی از روشهای تربیتی قرآن کریم، اشاره داشته باشد. اینک مطلب را باهم ازنظر می گذرانیم. مفهوم تربیت تربیت به معنای پرورش انسانها در راستای...
-
عبرت از کارآمدترین روش تربیتى در قرآن و سیره پیشوایان دینى
پنجشنبه 7 آبانماه سال 1388 09:45
از کارآمدترین روشهاى تربیتى که در قرآن و سیره پیشوایان دینى آمده، روش عبرت است. عبرت حالتى است که در اثر برخورد با امورى ظاهرى و مشهود، براى انسان پدید مىآید و به معرفتى باطنى و غیر مشهود منتهى مىشود. به این حالت، اگرچه روش نمىگویند ولى با توجه به عامل ایجادکننده آن، جنبه روشى پیدا مىکند. تشابه زندگى انسانها و...
-
مبانی تعلیم و تربیت در قرآن و احادیث
پنجشنبه 7 آبانماه سال 1388 09:38
مبانی تعلیم و تربیت در قرآن و احادیث پیشگفتار فصل اوّل شناخت انسان بخش اوّل حقیقت انسان نیازهاى عمده طبیعى انسان شوؤن وجودى نفس انسان 2 - عقل 3 - قلب (1) حالتهاى منفى قلب حالتهاى مثبت قلب علایم بیمارى قلب (1) عوامل احیاى قلب 4 - عواطف واکنش هاى منفى عاطفى در انسان واکنشهاى عاطفى مثبت و تکاملى در انسان حالتها و...