مبانی "تربیت از دیدگاه قرآن"

کتاب "مبانی تربیت از دیدگاه قرآن"به قلم محمد بهشتی و از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد بهشتی هدف خود از نگارش این کتاب را  که تحقیقات آن از سال 1378 تا 1386 به طول انجامیده، تبیین مبانی تربیت از منظر قرآن کریم بیان کرده و آورده است: کتاب "مبانی تربیت از دیدگاه قرآن"می‌کوشد نوع نگرش و رویکرد قرآن کریم دربارة انسان، شئون وجودی و ویژگی‌های روانی او را که تأثیرگذار در تار و پود نظام تربیتی دینی است، بررسی کند؛ به عنوان مثال در این کتاب از ساحت‌های وجود انسان و ... و زیرساخت‌های معرفت‌‌شناختی که تعلیم و تربیت بر آن‌ها استوار است نظیر امکان معرفت، ابزار معرفت، روش معرفت، و نیز مبانی نظیرمراتب هستی، ویژگی‌های نظام هستی، موجودات آسمانی و زمینی‌ تأثیرگذار بر انسان سخن گفته می شود.

کتاب "مبانی تربیت از دیدگاه قرآن"به قلم محمد بهشتی و از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد بهشتی هدف خود از نگارش این کتاب را  که تحقیقات آن از سال 1378 تا 1386 به طول انجامیده، تبیین مبانی تربیت از منظر قرآن کریم بیان کرده و آورده است: کتاب "مبانی تربیت از دیدگاه قرآن"می‌کوشد نوع نگرش و رویکرد قرآن کریم دربارة انسان، شئون وجودی و ویژگی‌های روانی او را که تأثیرگذار در تار و پود نظام تربیتی دینی است، بررسی کند؛ به عنوان مثال در این کتاب از ساحت‌های وجود انسان و ... و زیرساخت‌های معرفت‌‌شناختی که تعلیم و تربیت بر آن‌ها استوار است نظیر امکان معرفت، ابزار معرفت، روش معرفت، و نیز مبانی نظیرمراتب هستی، ویژگی‌های نظام هستی، موجودات آسمانی و زمینی‌ تأثیرگذار بر انسان سخن گفته می شود.

این اثر در پنج فصل نگارش یافته است؛ در فصل اول واژه‌ها و مفاهیم و اصطلاحات مربوط به این بحث به منظور سازواری واژه‌ها در کاربردها و ایجاد زبان واحد برای تفاهم و تعامل تبیین شده است و از این رهگذر به تعریف مبانی از منظر لغت و از نگاه عالمان تعلیم و تربیت اشاره شده و برای بازشناخت این اصطلاح به تجزیه و تحلیلی در این واژگان و نیز به اقسام مبانی اشاره شده است. آنگاه واژة تربیت و تزکیه ریشه‌یابی شده و موارد کاربرد آن‌ها در قرآن کریم مورد توجه قرار گرفته و سپس به حقیقت تربیت قرآنی پرداخته شده است.

فصل دوم کتاب به"مبانی انسان‌شناختی تربیت از منظر قرآن کریم" اختصاص یافته است و این بدان سبب است که مباحث انسان‌شناختی تأثیر مستقیم در ساختار نظام تربیتی دارد و در آغاز اهداف، اصول و روش‌های تربیت نقش تعیین‌کننده دارد. در این راستا از انسان، ساختار، ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و شئون وجودی او سخن رفته و از جمله مباحث مطرح شده در این فصل:" انسان موجودی دو ساحتی"،" پیوند روح و بدن"،"اصالت روح"،"جاودانگی"، "فطرت"،"عقل"،"عواطف" و "کمال‌جویی" و... می باشد.

عنوان فصل سوم کتاب مذکور"مبانی هستی‌شناسی تربیت از منظر قرآن کریم" است که " وابستگی و نیاز"، "هدایت‌یافتگی"،"نظم و قانونمندی"، "هدفمندی"، " شعور و آگاهی"،" پایان‌پذیری جهان طبیعت"، "نظام اخروی" از جمله مباحث مطرح شده در این فصل از اثر است."مبانی معرفت‌شناسی تربیت از منظر قرآن کریم"عنوان فصل چهارم این پژوهش است و زیر مجموعه های این فصل عبارتند از: "تعریف معرفت"، "اهمیت و ضرورت معرفت"، "امکان معرفت" ، " ابزار معرفت"،" اقسام و انواع معرفت"،"موانع معرفت"، "رابطه معرفت با ایمان و تقوا"و"معرفت‌های مبنایی".

فصل پایانی این طرح، برای تبیین بیشتر اصل ارتباط و نحوه ارتباط مبانی تربیت با مسایل تربیتی ، "ارتباط اهداف، اصول و روش‌های تربیتی ، با مبانی تربیت "را بیان می کند.

کتاب"مبانی تربیت از دیدگاه قرآن"در 2 هزار نسخه و با قیمت 4500 تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=740309